neděle 4. ledna 2015

5) Co vše musí zvládat pokladní

ilustrační foto - ZDROJ



Takové malé shrnutí, co vše musí zvládat a dělat pokladní (i ta, co je "jen" brigádnice, protože se mezi nimi rozdíly nedělají):




  • zvládnout všechny věci po celou směnu, které jsou někdy 4 hod. a někdy 11 hod. anebo něco mezi tím
  • s úsměvem pozdravit každého zákazníka, navázat oční kontakt
  • zkontrolovat vozík dle daných pravidel - na určeném místě, dotknout se ho, vidět celé dno i celý vozík
  • zvládat posun zboží z pásu přes scaner k odkládací ploše (jednou rukou vzít, přendat do druhé, projet a odložit), vše v docela rychlém tempu (sleduje se počet scanů za minutu)
  • naučit se ten správný grif, aby se čárový kód načetl, aby se zboží nemuselo projíždět znova nebo aby se nenačetlo 2x
  • slyšet pípání scaneru, vnímat, že se vše načetlo a že se to načetlo jen jednou
  • naučit se buď nazpaměť nebo umět rychle najít kódy ke všemu ovoci, zelenině a pečivu (a že jich je, nejen ty, které jsou zrovna ten den v prodeji, ale i ty, které přijdou třeba zítra nebo za týden)
  • rozeznat všechny druhy pečiva (baget, chlebů atd.), ovoce a zeleniny (různé druhy melounů, dýní, ananasů, jablek atd., každý  druh má jiný kód, i když mají třeba stejnou cenu) - bez toho by těžko určila kód
  • v rámci dalších pravidel prodejny dodržovat vše, co se musí - zeptat se na spokojenost zákazníka s nákupem, předat mu věrnostní body za nákup, upozornit ho na poškozené zboží - jestli ho chce vyměnit/vrátit apod.
  • vydržet celou směnu na nohou, sedět se dá spíše výjimečně, ale vždy jen na chvíli, při pozdravu a kontrole vozíku musíte stát
  • udržovat pás a okolí kasy v čistotě, používat čistící roztok a útěrky během dne a vše si čistit (zapatlaný scaner stejně špatně načítá) - špína vzniká např. z mražených výrobků (mokro), mouky, brambor v síťce atd.
  • nesplést se v přijímání hotovosti, správně vrátit (správně zadat hotovost, pak kasa ukáže, kolik se má vrátit)
  • neopouštět místo pokladny, ať se děje, co se děje (když se tam zrovna vytírá :) - za to jsem dostala pojeb, že jsem vylezla ven, aby kolegyně mohla večer vytřít)
  • dokonce i když byl nějaký požární poplach, nikdo nám neřekl, že můžeme utéct, u pokladen byla hned fronta, ale připadalo mi, že pokladní asi opouští pracoviště poslední
  • nehádat se nikdy se zákazníkem, v případě jakéhokoliv problému ihned volat telefonem směnovou vedoucí, dokonce nám v jedné chvíli zakázali lidem odpovídat i na jakékoliv dotazy, např. kde máme na prodejně ocet apod., i když jsem odpověď věděla, musela jsem vždy volat směnovou vedoucí
  • snášet psychický nápor, který kupodivu nepřicházel od zákazníků, ale od směnových vedoucích - čest výjimkám
  • když vám přijede zboží bez kódu a nevíte si rady, ihned volat směnovou vedoucí
  • když potřebujete storno, volat směnovou vedoucí
  • hlásit telefonem, když někdo platí eurami
  • zavolat směnovou vedoucí, když někdo platí 100 eurami
  • hlásit telefonem, když mi někdo dává lístek za láhve nad 200 Kč
  • lístky od lahví přeškrtnout, dávat do obálky, na konci dne sečíst a odevzdat
  • kontrolovat u vážených věcí štítek z váhy - že si zvážili správný druh, že váhá odpovídá (odhadovat z hlavy, pamatovat si, že jedna paprika má 80-100g apod)
  • posílat lidi si převážit zboží, které bylo zaměněno za jiný druh nebo nezvážili vůbec
  • kontrolovat otevřením všechny duté předměty - vajíčka, zubní pasty, vody po holení, hrnce (zejména kontroly do nich něco schovávají :/ )
  • u věcí se slevou načíst nový nalepený kód s nižší cenou a přeškrtnout ho (prý aby ho nepoužili znovu). 
  • vyznat se v nabídce cigaret, jaké máme, jaké ne apod.


To byly úkony prováděné za kasou, ale jak asi tušíte, směnová vedoucí vás může z kasy kdykoliv stáhnout, když nejsou v té chvíli fronty, a poslat vás na jinou práci, a to byly zejména tyto:



  • rovnat a doplňovat zboží, které je u pokladen
  • zalít a narovnat živé (řezané) květiny - tzn. najít konev, donést vodu z vyššího patra, zalít, ale nepřelít
  • rovnat zboží kdekoliv na prodejně, kde je potřeba (říkají tomu "fejsování", tipuji, že by se to mělo psát faceování, od slova face) - aby všechno zboží zavěšené na hákách bylo ve přední linii, aby nebyla prázdná místa na hákách apod.
  • odnášet z pokladny poškozené zboží, které se tam během dne nashromáždí - něco na odpisy - vědět, kam co patří, něco do mrazáku, něco do lednic (to jsou velké místnosti), něco na rampu apod.
  • chodit na lahvárnu - to byla moje noční můra - bylo to tam fyzicky hodně náročné, prostoru dost málo, člověk je tam sám, jen ten pás s lahvemi tam jezdí a vy skoro nestíháte je třídit - neskutečné množství druhů a žádná pomůcka na zdi, kam která láhev patří. Měla jsem na to tahák, protože některé značky se mohly míchat, jiné se musely třídit podle značky i podle barvy skla. Ani jsem netušila, že existuje tolik značek piv, a to tu byly jen ty, které Kaufland prodává.
  • naplněné basy s lahvemi nosit na palety, každou značku zvlášť
  • po naplnění do určité výšky basy svazovat speciálně daným uzlem
  • pak paletu vyvézt ven - toho jsem se bála a šokovalo mě, že můžu vozit paletu bez proškolení, holt já zvyklá celý život dělat v kanceláři, pro mě jsou tyhle manuální úkoly těžké, bojím se, že nabourám, vysypu ty basy 
  • když ze skladu přivezou paletu s prázdnými basami, ty naskládat hezky podle druhů (na paletě je více druhů)
  • po hodině v lahvárně jsem se cítila stejně jako po hodině ve fitku :)
  • uklízení kolem pokladen - tam totiž nemůže uklízečka s uklízecím strojem - takže vzít si takový ten pojízdný vozík, donést z horního patra vodu v kýbli, jet s tím vozíkem ven a vytírat kolem pokladen, dávat pozor, aby někdo ze zákazníků neuklouzl (uzavře se pokladna, dokud to u ní není suché)
  • umýt pásy, utřít prach na vitrinách s cigaretama, srovnat igelitky u kas apod. - i úklid kolem pokladen byl moje noční můra, to už raději na lahvárnu, ale nejraději jsem byla za kasou, tam mě to vážně baví
  • pauza bývá 30 min. = stihnout si doběhnout koupit svačinu (pečivo na druhém konci obchodu), u kasy nemáte přednost, dojít nahoru do kuchyňky, uvařit si kafe, mezitím stihnout wc, hodit do sebe rychle svačinu, aby se stihlo i cigárko a kafe - to jsem si samozřejmě musela chladit mlékem nebo studenou vodou, byl to fakt fofr vše stihnout a za 30 min se už hlásit dole



ilustrační foto - ponuré špinavé prostory v lahvárně - zde je aspoň více místa :) ZDROJ


Je to prostě fofr práce, musíte toho docela dost zvládat. Někdy člověk (tedy konkrétně mluvím za sebe) toho už měl dost, bolela záda, bolely nohy i ruce, ale nesmíte dát nic znát, stále úsměv na tváři a jen čekáte, kdy už vás pustí na přestávku, někdy to bylo po 4 hod. někdy až po 6hod., podle toho, jaký byl frmol. Práce je náročná víc fyzicky než psychicky, ač to tak nevypadá. Alespoň u mě to tak bylo.

Moc mě ta práce bavila, ale hlavně ta na kase. Docela rychle jsem se naučila rozpoznávat zboží, protože jsem šla do práce o hodinu dřív a nejprve jsem si šla prohlédnout, jaká jablka ten den máme (jaké ovoce, zeleninu a pečivo), klidně jsem si napsala i ty kódy na tahák, co ten den je, a za pár dní jsem většinu věcí rozeznala a kódy uměla nebo věděla, kde je najít.

Co mě na té práci ale mrzí nejvíc, a to je i důvod, proč stále váhám, jestli i v tomto roce tam jít (v Kauflandu můžete brigádně dělat 300h/rok a já prostě nechtěla jít na plný úvazek), je bohužel plat. 65,- Kč/hod. Hrubého. Snažila jsem se brát přesčasy, co se dalo, takže jsem měla cca 130h/měs. (protože ty půlhodinové přestávky se nepočítají a většina směn byla 7hod., tedy 6,5 bez přestávky), takže plat 8500,- hrubého :( A to mi připadá dost smutné.

Já osobně bych tam na plný úvazek klidně šla a bavilo by mě to, ale musela bych brát aspoň 15000,-. To by podle mě byl odpovídající plat. Fakt musíte být celou směnu ve střehu, soustředit se na 100%, protože jednou něco neuděláte a už přiběhne směnová vedoucí vám vynadat stylem: "Vy nekontrolujete vozíky podle pravidel, nedotýkáte se jich" - fakt 250x za sebou to uděláte a pak jednou ne a stejně vám to řekne, jak když to neděláte vůbec :(

Pochvala? Haha, tak tu tam od vedoucích slyšet je zázrak! Mně se to stalo jednou (díky Péťo). Hodně mě to namotivovalo a hned mi to šlo líp od ruky. Zato "vynadání", že něco děláte jinak (protože vám do té doby ani nikdo neřekl, že to má být tak a tak), to je tam několikrát za den. Sledují vás buď přímo u kas nebo okýnkem, které je z naší strany zrcadlové, případně nás nátáčí kamery.

Loni jsem těch 300hod. vyčerpala za 2 měsíce a týden. Letos nevím, co budu dělat. Každý mi říká, abych tam za ty peníze nechodila. Zaplatím daně, cca 2000,- jsem projela, dost jsem utratila i tam, protože vidíte, co je ve slevě a láká vás to koupit (slevy 70% i více). Takže za 6 dní v týdnu v práci skoro žádný zisk do domácnosti. :) A to mi paradoxně odeberou teď Příspěvek na bydlení, když jsem si v minulém čtvrtletí něco vydělala, takže to už nejste ani na nule, ale v mínuse :D

Myslím, že třeba v Praze mají pokladní víc, ale to dojíždění tak daleko by mi za to nestálo, když mám děti. U nás na menším městě je ten plat prostě daný na 65,-Kč.

Závěr? Asi bych brigádu pokladní brala, moc mě bavila ta komunikace s lidmi i to scanování, jak to pípá celý den, ráda se od malička hrabu v penězích, ráda je rovnám (a zvykla jsem si i na ty bakterie na penězích, ze kterých jsem měla zpočátku divný pocit, protože se tam během dne nemůžete chodit mýt, jen o přestávku). Jen by to muselo být o něco líp placené. 

Za ty dva měsíce jsem tam potkala tolik známých, lidi z pracoviště, kde jsem dělala v 18 nebo pak v 21 letech. Měla jsem problém je poznat, oni mě poznávali první. :) Ale bylo to milé. :)

Takže teď sháním nějakou další brigádu, protože peníze fakt potřebuji :/










1 komentář:

  1. Pokies Casinos - Guide to Top 10 Pokies - Poormans
    Online Pokies Casinos 온카판 List 2021 유로 스타 도메인 — Play the BEST real money online Pokies 메이저 벳 먹튀 and 마틴배팅 win real 해외에서 축구 중계 사이트 money. We also have all the top online pokies you need!

    OdpovědětVymazat